Att scrappa en blomma...

Jag har fått lite önskemål från en del håll att visa hur jag gjorde min scrappade blomma till mors dag. Som tur var fick jag ett nytt tillfälle att göra en blomma, till Jeanette som började på ett nytt jobb i går. Så jag passade på att ta lite bilder, och här kommer beskrivningen. Hoppas ni kan utläsa hur jag menar ;-)

Jag har använt:
Papper, mönstrat på båda sidor
Chalk
Ståltråd (jag har använt en grön variant)
tunn metalltråd
en bit grönt DMC-garn
sax
avbitartång och rundtång
image148

Klipp ut 6 kronblad i det mönstrade pappret och chalkade kanterna. Jag ville ha tre med den prickiga sidan uppåt, och tre med den randiga.
image149

Tvinna en själk av 4 bitar ståltråd. Jag gjorde min ungefär 20 cm lång, men det är ju en smaksak, och böjde sen till ändarna med rundtången.
image150

Linda fast kronbladen ett och ett vid själken med tunn metalltråd. Det går lättare om man först "knycklar" ihop nederändan försiktigt.
image151

Linda först fast tre blad med den prickiga sidan (eller vad du nu har för mönster ;-) inåt i en ring, och sedan tre med den randiga sidan inåt. Förskjut den andra ringen en liten bit så att spetsen på de bladen hamnar mittemellan spetsen på de första bladen.
image152

Linda sedan det gröna garnet tätt över ståltråden för att dölja den. Lägg gärna på ett lager lim under garnet så håller det sig på plats när det har torkat. Böj därefter kronbladen utåt över en penna.

Och så här blev den lilla buketten Jeanette fick...
image153

Om du gör en blomma, säg gärna till så jag får komma och titta :-)

Och tusen tack för alla gulliga kommentarer jag fick om mitt hus! De värmde verkligen! Kram till er allihop!

Kommentarer
Postat av: cattis

WOW!!! Vad Läcker!! Kanske ska testas! ;o)

Postat av: Yngla

Vilken läcker blomma! Och så mycket snyggt du visar upp! Hittade hit från scrappizlänken vid din clearlayout som var bara för underbar!

2007-06-27 @ 20:22:22
URL: http://blogg.passagen.se/yngla
Postat av: Recordlondon

Hi! I liked your site. Design, navigation, a content - all is very good!

2007-12-22 @ 18:14:32
URL: http://recordlondon.blogspot.com
Postat av: Kada

Det var jättekul att göra den här blomman!Jag har gjort en blomma efter din beskrivning, men jag ändrade lite för jag hittade in min wire... *suck*. Sen blev det några ändringar till, så jag har lagt min variant i min blogg... Välkommen att kika in!

Gott Nytt Pysselår!
Kramiz Kada

2007-12-31 @ 19:01:58
URL: http://kada.blogg.se
Postat av: Sigmundmaja

Just checking to see if my dad s guest book is working, not that I don not believe him. I might just have to have one of these myself.

2008-08-21 @ 11:07:28
URL: http://sigmundmaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback