Hur man viker en släde :-)

Nu har det värsta av förkylningen gett med sig, och jag har scannat in mallen till släden. Min släde utvikt är 30 cm på bredden och 28 cm på höjden (om man lägger mallen enligt bilden), men man kan naturligtvis göra den i vilken storlek som helst.
image322
Klipp ut släden längs konturerna. Klipp sedan in längs de heldragna linjerna vid flik A och B. Biga därefter de streckade linjerna så att det blir en snygg vikning. Så viker du flik A och B upp mot insidan, samt viker upp sidorna. Därefter böjer du ihop fram så att C möter D och limma fast mot flik A. Gör likadant bak så att E möter F och limma fast mot flik B. Böj sedan kanten fram inåt genom att rulla den på en penna. Klä släden utvändigt och invändigt med ytterligare lager cardstock, så många som behövs för att det ska bli stadigt och bra, och dölj skarvarna utvändigt med t.ex en pappersremsa, band, ja, vad som helst egentligen... Ett tips när du klär den utvändigt är att limma ihop lagren i botten först, och sedan dra med en strumpsticka precis utanför vikningen på det inre lagret, så brukar det bli precis lagom mycket större. Jag har dolt kanten runtom med hjälp av band och garn, men använd fantasin, det finns säkert annat roligt att göra :-)

Medar överlåter jag till er själva att tillverka på något klurigt sätt. Kan ju bli jättesnyggt om man är kunnig i luffarslöjd till exempel :-)! Men tänk på att göra stabila medar om du ska ha något i släden som väger lite! Mina chipboardmedar tål knappt ett hekto innan de viker sig :-(

Och är det så att ni gör en släde, hojta gärna till så att jag får kika! Jag tittar alltid in, men det är inte säkert jag kan kommentera. Min dator har lite problem med att kommentera hos er som har Blogspot, nämligen.

Lycka till! Själv ska jag surfa iväg och köpa lim (om jag hittar nåt bra), för jag har altrat slut på nästan allt här hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback